دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
امام جمعه برازجان

حوزه/ امام جمعه برازجان گفت: برتری انسان بر سایر موجودات به ساحت روحی و قابلیت‌های او در تجلی صفات الهی مربوط می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح امام جمعه برازجان در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان با اشاره به آیه 179 سوره اعراف بیان داشت: در بحث برتری انسان بر سایر موجودات، به ویژه جنیان و فرشتگان، نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اختیار و اراده، به تنهایی نمی‌تواند ملاک برتری انسان محسوب شود.

وی ادامه داد: برخی انسان‌ها به دلیل ضعف روحی و اخلاقی خود، از حیوانات نیز پست‌تر هستند. بنابراین، برتری انسان بر سایر موجودات به ساحت روحی او مربوط می‌شود.

امام جمعه برازجان با بیان اینکه انسان موجودی دو ساحتی است ساحت مادی (بدن و جسم انسان) و ساحت روحی (شامل نفس و قوای عقل و معرفت) تصریح کرد: انسان به دلیل برخورداری از عقل و معرفت قلبی، می‌تواند خلیفه خدا در زمین باشد و به مقام خلافت الهی دست یابد.

حجت‌الاسلام مصلح با بیان اینکه خلافت الهی به معنای تجلی اسما و صفات خداوند در وجود انسان است، اظهار داشت: انسان به دلیل جامعیت وجودی‌اش، شایسته خلافت الهی است و می‌تواند مظهر تمامی صفات الهی باشد، در حالی که فرشتگان به دلیل عدم جامعیت در تجلی صفات الهی، به این مقام نائل نشده‌اند.

حجت الاسلام مصلح با اشاره به دلایل برتری انسان گفت: عقل و معرفت به معنای قدرت تفکر و درک عمیق‌تر از حقایق عالم، تکریم الهی که نشان‌دهنده کرامت انسان است، روح الهی که به شرافت روح انسان اشاره دارد.

وی در پایان با بیان اینکه برتری انسان بر سایر موجودات به ساحت روحی و قابلیت‌های او در تجلی صفات الهی مربوط می‌شود، گفت: انسان با استفاده صحیح از اختیار و اراده خود می‌تواند به بالاترین مراتب وجودی دست یابد و حتی از ملائکه و جن نیز برتر شود. این ویژگی‌ها، انسان را به عنوان خلیفه خدا در زمین معرفی می‌کند و نشان‌دهنده عظمت و شرافت او در نظام وجود است.

گفتنی است حجت الاسلام مصلح در این مراسم ضمن تقدیر از فعالیت ها و زحمات اشکان معصومی سرپرست سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان، انتصاب مسعود صابری سرپرست جدید این دانشگاه را تبریک گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha